Uithoudingsvermogen is essentieel …


Uithoudingsvermogen is essentieel voor het verbeteren van je conditie, alsmede voor het verbeteren van je gezondheid.

Het leidt tot de volgende voordelen:

1) Verbeteren en groter maken van je hart & longen
2) Voorkomen van diabetes, osteoporose
3) Verminderen stress, angst en depressie

Frequentie van de training

Om je uithouding, en dus ook je gezondheid, te verbeteren, is het belangrijk om enerzijds voldoende rust in te bouwen na een training en anderzijds ook niet te lang te rusten.

Het is met andere woorden belangrijk om de training op het juiste moment in te plannen. Wacht je te lang, dan zal je geen winst boeken. Ben je niet voldoende hersteld, dan zal je het risico lopen oververmoeid te raken en je fitheid zal dan vanzelf dalen.

Intensiteit

Veel mensen hebben het idee dat sporten gelijk staat aan “uitgeput met stijve spieren thuiskomen na een training”. Dit klopt totaal niet. Uithouding kan je trainen door inspanningen van langere duur te doen met een lage intensiteit.
Als je echt maanden hebt stilgelegen, is een conditietest of lactaattest niet aan te raden. Na verloop van tijd (na acht tot tien weken) kan je dat juist wel doen.
Met de juiste hartslagzones rijden, is de enige echte zekerheid om vooruitgang te boeken.

Duur

Last but not least; begin NIET met vier dagen per week telkens vier uur te trainen. Je lichaam moet wennen aan het feit dat je meer wilt bewegen. Zorg voor een rustige opbouw, zodat je niet oververmoeid en/of ziek wordt. Na verloop van tijd kan je stap per stap de trainingsduur vergroten.

Heb jij ooit al een inspanningstest gedaan?