FASE 1; De voorbereiding



Vandaag wijkt een volledig stuk uit aan voorbereiding op een nieuw seizoen.. Veel vergeten dat een seizoensovergang 1 tot 3 weken rust vraagt. Het is vooral belangrijk om je eigenlijk rust te geven maar ook vooral mentaal terug even de riem eraf te nemen.


Voorbereiding ( 1 tot 3 weken)

Uithouding is de belangrijkste kenmerk in deze periode. De grote bedoeling hiervan is verbeteren hartritme, bloed en longen. Fietsen zou gedurende deze periode 1 tot 3weken weinig of niet aan aan bod mogen komen. Lopen is hier een goede vorm, zorg wel dat je pijnvrij bent. Zwemmen is voor velen ook een alternatief of ga eens wandelen ( of in slecht weer geval langlaufen) in de Ardennen, klinkt stom maar door op lage hartslag te bewegen vergroot je wel je algemene conditie maar geef je ook hier ook al weer de hoofd even vrij te zijn van het fietsen om ook zo nog meer zin te krijgen naar volgend seizoen.

Een zeer grote fout die gemaakt word in deze periode is te doen aan kracht – en/of stabiliteitstraining terwijl daar je lichaam daar totaal nog niet klaar voor is. Ik laat ook even topexpert op bewegingsvlak aan het woord om toe te lichten wat je wel zou kunnen doen in deze periode.Nick Audooren, bewegingscoach van Forza Training.


En dan hier je tekstje eronder In deze relatief rustige periode is het zeer belangrijk om de bewegingskwaliteit te onderhouden daarom een klein woordje uitleg over de filosofie die achter forza training zit…

BETTER, STRONGER, FASTER

Binnen het Forza trainingsconcept hanteren we deze regel, en dit wil zeggen dat we Goed of beter bewegen als heel belangrijke voorwaarde stellen zodat in de latere periode aan de kracht kan worden gewerkt. Beter bewegen met meer kracht wil automatisch zeggen dat je sneller zal worden en dat is uiteindelijk waar het om draait!

BEWEGINGSANALYSE

Om te weten of iemand goed beweegt testen we eerst de 3 belangrijke gewrichten, zijnde voeten, heup en rug (meer bepaald de thoracale wervelkolom) ! Als deze 3 goed bewegen in de 3 verschillende bewegingsvlakken dan spreken we over optimaal en efficiënt bewegen. Dit betekent ook de minste kans op blessures. Als bijvoorbeeld de voet en de heup niet goed bewegen dan zal de knie moeten instaan voor dit gebrek aan beweging en foutief belast worden. Verder is het heel belangrijk dat de fietsbeweging juist wordt geïnitieerd van onder uit zodat de ketens optimaal worden aangestuurd, dit zorgt ervoor dat het werk wordt verdeeld over de verschillende spieren in de keten en niet alle kracht uit bijvoorbeeld de quadriceps moet komen.

WAT TE DOEN?

Om te weten wat te doen om deze beperkingen in beweging op te lossen is het belangrijk om in beweging op de FASCIA te werken. Fascia kan met behulp van 2 trainingstechnieken bewerkt worden: Stap 1 is Myofasciale Release met behulp van een foamroll of tennisbal waarbij we op een pijnlijk punt aanhouden zodat de pijnprikkel ervoor zorgt dat de knoop in de fascia lost. Stap 2 is het dynamisch bewegen waarbij we naar een positie van stretch toe bewegen om er vlotje weer uit te komen. Beide zeer gemakkelijk toe te passen en na een juiste analyse kan je deze oefeningen thuis uitvoeren met een minimum aan materiaal!

FASCIA

Fascia is het dun bindweefsel dat zich verwikkeld tussen en rondom spieren en pezen, ze vormen als het ware een zak rondom de spier, als deze fascia ergens in de keten te veel onder spanning staat dan beperkt deze de functie van de spier. je moet dit zien als de spier die gevangen zit in de zak en minder excentrische werking kan hebben. Zoals bij elke beweging waarbij kracht moet worden geleverd is deze excentrische voorspanning belangrijk om deze spier efficiënt voor te spannen om kinetische energie of kracht te ontwikkelen. Daarom is het heel belangrijk om eerste deze spanning uit het Bindweefsel te halen om de spier en de spierketen beter zijn werk te laten doen! Dit bindweefsels heeft echter ook veel prikkels nodig daarom is een intensieve periode met veel herhalingen aangewezen in voorbereiding.

CONCLUSIE

Deze oefeningen hebben geen impact qua belasting maar zullen een groot effect hebben op het verloop van het fietsseizoen. Beter op de fiets zitten, blessurevrij blijven en meer kracht kunnen ontwikkelen door efficiënter bewegen zijn enkele van de voordelen van deze mobiliserende oefeningen!